Ceny rektora 2020 byly předávány 18. prosince 2020 v Uhelně v budově A VŠCHT Praha. Záznam předávání je k dispozici na youtube kanálu VŠCHT Praha.
Michaela Rumlová
Doc. Dr. Ing. Michaela Rumlová vyučuje předmět Molekulární biologie a v roce 2018 založila na Ústavu biotechnologie Laboratoř molekulární biologie, kde studuje retroviry (HIV), flaviviry (viry Dengue, Zika a klíšťové encefalitidy) a v současné době i koronavirus SARS-CoV-2.
V centru zájmu laboratoře je proces skládání virové částice: studium proteinové domény a oblasti, které se podílí na tvorbě virové kapsidy a možnosti, jak tomuto procesu zabránit. Též studují i opačnou situaci, a sice jak pomoci malých molekul virovou kapsidu stabilizovat, aby se po vstupu do buňky nemohla rozložit a dokončit svoji replikaci. Zavedli řadu metod pro studium těchto procesů ve zkumavce, což umožňuje testovat ve velkém formátu inhibitory skládání nebo disociace virových částic. Jedna z metod byla patentována a licencována (Generi Biotech s.r.o.). Dále se zajímají o rozpoznání a inkorporaci genomové virové RNA do virových částic. Hledají u různých virů sekvenční a strukturní úseky zodpovědné za tyto procesy a věnují se studiu interakcí mezi virovými a buněčnými proteiny: jednak vlivu malých buněčných molekul jako např. polyaniontů, ale hledají i buněčné proteiny, nutné pro účinnou replikaci viru. Identifikovali lidskou RNA helikasu, která hraje klíčovou roli v životním cyklu opičího retroviru. U SARS-CoV-2 začali studovat enzym nezbytný pro replikaci virového genomu, RNA polymerasu, a ve spolupráci s kolegy z VŠCHT a ÚOCHB budou testovat její inhibitory.
V době koronavirové pandemie spolupracuje s firmou Diana Biotechnologies na přípravě DNA polymerasy, používané v rámci souprav pro stanovení SARS-CoV-2.
Nguyen Hong Vu
Ing. Nguyen Hong Vu, Ph.D. je od roku 2013 vedoucím skupiny Chemická Metalurgie na Ústavu kovových materiálů a korozního inženýrství. Ve své výzkumné a pedagogické práci se specializuje na metalurgii neželezných kovů a jejich recyklaci. Je předním odborníkem v oblasti technologie výroby lithia a zpracování hlubokomořských konkrecí.
Zastupuje Českou republiku v pozici experta na metalurgii a nerostné suroviny ve významných evropských a světových organizacích. Je autorem a spoluautorem řady výzkumných zpráv, studií, učebních textů, publikací a článků v odborném tisku s rostoucím mezinárodním ohlasem. Je také původcem několika českých a mezinárodních patentů a spolupracuje na uvedení patentované technologie do praxe.
Vojtěch Šálek
Ing. Vojtěch Šálek je studentem 3. ročníku doktorského studia na Ústavu chemického inženýrství, kde se v Laboratoři požárního inženýrství zabývá modelováním hoření pevných látek. Je jedním z nejaktivnějších studentů na VŠCHT Praha, je tutorem, členem Akademického senátu Fakulty chemicko-inženýrské a členem Kolegia studentských senátů a spolků. Zároveň se aktivně podílí na popularizaci chemie a náboru a integraci nových studentů.
V době distanční výuky v roce 2020 se intenzivně věnoval a nadále se věnuje technické podpoře distančního vzdělávání ze strany pedagogů i studentů.
Milan Petrák
Ing. Milan Petrák vystudoval Fakultu jadernou a fyzikálně inženýrskou ČVUT v Praze se zaměřením na inženýrství pevných látek. Po škole nastoupil do Výzkumného ústavu anorganické chemie a v letech 1993 až 2014 zde působil jako ředitel. Během této doby byl členem řady orgánů a institucí, např. Rady ředitelů Unipetrolu, představenstva Výzkumného ústavu organických syntéz, dozorčí rady Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského Akademie věd, předsednictva Asociace výzkumných organizací a byl místopředsedou Rady pro výzkum, vývoj, inovace Ústeckého kraje. Inicioval a vedl projekt UniCRE, v rámci kterého bylo vybudované výzkumně vzdělávací centru v areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova.
Od roku 2015 pracuje jako ředitel Technoparku Kralupy, kde sestavil kvalitní výzkumné týmy, získal finanční podporu pro řadu technologických projektů s významným aplikačním potenciálem a navázal trvalou spolupráci s průmyslovými partner nejen z České republiky a EU, ale z celého světa. Díky jeho nasazení Technopark výrazně pomáhal při zvládnutí první vlny pandemie Covid-19 na jaře 2020 především bezplatnými dodávkami dezinfekce potřebným především státním organizacím a zdravotnickým zařízením.
Pavel Galář
RNDr. Pavel Galář, Ph.D. absolvoval doktorské studium na Matematicko-fyzikální fakultě UK obor Kvantová optika a optoelektronika se specializací na studium ultrarychlých procesů v nanomateriálech. Již během studia se věnoval pedagogice na ČVUT a následně v rámci VŠCHT na ústavu Fyziky a měřicí techniky. V roce 2014 získal cenu děkana Matematicko-fyzikální fakulty za nejlepší PR počin roku s projektem Fyzika do vlastních rukou, který je zaměřen na propagaci vědy na středních školách. Po návratu z post-doktorské zahraniční stáže ve španělském Toledu, kde se zabýval výzkumem a vývojem hybridních solárních panelů třetí generace, pokračoval Pavel Galář ve výuce fyziky na VŠCHT.
V současné době přednáší a cvičí základní kurz Fyziky, Fyziku III a učí v laboratořích fyziky. V rámci všech těchto předmětů se snaží přesvědčovat studenty o krásách a významu fyziky nejen pro akademické účely, což se mu evidentně daří, jak vyplývá z jeho vysoce kladného hodnocení studenty jako jednoho z nejlepších učitelů VŠCHT Praha. Během pandemie Covidu-19 nahrával přednášky i cvičení, jejichž záznamy patří mezi nejvíce shlížené v rámci školy. Kromě výuky se věnuje i vědě a výzkumu na Fyzikálním ústavu Akademie věd ČR, se zaměřením na přípravu a povrchovou modifikaci křemíkových kvantových teček pomocí netermálního plasmatu a jejich aplikaci. Ve volném čase se zabývá popularizací vědy. Jeho populárně naučné texty na aktuální vědecká témata můžete najít například na portálu Aldebaran.
Petra Lipovová
Doc. Ing. Petra Lipovová, Ph.D. vystudovala Biochemické inženýrství na Fakultě potravinářské a biochemické technologie. Na VŠCHT je zaměstnána od roku 2001. Je garantkou magisterského programu Biochemie a buněčná biologie a doktorského programu Biochemie a bioorganická chemie. Vyučuje předměty Izolace a charakterizace biomakromolekul, Laboratoře z biochemie a podílí se na výuce Biochemie. Během počátku nouzového stavu na jaře, kdy byla přerušena laboratorní výuka, s kolegy zrealizovali ve velmi krátké době natočení výukových videí deseti laboratorních úloh, která sloužila jako studijní materiály při distanční výuce a budou využívána i k přípravě studentů na laboratoře při prezenční výuce, která snad na jaře bude probíhat ve standardním režimu. Studenti vysoce hodnotí jí namluvené přednášky, mimořádnou srozumitelnost výkladu, komunikaci se studenty, vstřícnost a férový přístup.